رفتینگ چیست؟

تور رفتینگ سامان و پل زمانخان

رفتینگ یک ورزش و یا تفریح هیجان انگیز که بسیار هم پر طرفدار و مفرح است. همیشه و همه جا ورزشهای آبی  و تفریحات آبی برای همه در هر سنی جذاب است و چند سالی است که اگر شما برای تفریح به لب رودخانه همراه با دوستان یا خانوادتان بروید می توانید یک رفتینگ مهیج هم داشته باشید و خاطرات فراموش نشدنی بدست آورید با ما در تیم تحریریه باشگاه رفتینگ زاگرس همرا باشید تا همه چیز درباره رفتبنگ را برای تان توضیح دهیم.

رفتینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

تور رفتینگ سامان شهرکرد

رفتینگ قایق سواری در رودخانه با موجهای خروشان است. رفتینگ فعالیت تفریحی-ورزشی آبی هیجان‌انگیز است که با قایق در آب‌های خروشان انجام می‌شود و سرشار از حس لذت و هیجان است؛ و طرفداران خیلی زیادی در هر رده سنی دارد. می توان گفت شما در هنگام رفتینگ نبردی تن به تن با موجهای خروشان رودخانه دارید. رفتینگ تفریحی است که سطح آدرنالین در خون شما را به شدت بالا می برد.

وقتی شما سوار رقایق هستید ابتدای کار رودخانه آرام است و شما می توانید از ارامش آب و محیط سبز ردوخانه لذت ببرید و ارامش بگیرید بعد از آن مربی و متخصصی که همراه شما در قایق است و محیط رودخانه را می شناسد شما را وارد بخش هیجان انگیز کار می کند طوری که شما احساس میکنید الان قایق چپ می شود و یا به بیرون پرت می شوید و سطح آدرنالین خونتان حسابی بالا می رود. اما اصلا نگران نباشید مربی و متخصص رفتینگ همراه شما، کارش را بلد است.

اگر شنا بلد باشید و عاشق آبتنی باشید مربی رفتینگ همراه شما در جایی مطمن از رودخانه اجازه شنا به شما می دهد و شما می توانید حسابی لذت ببرید.

بهترین زمان و بهترین مکان برای رفتینگ ؟

همانطور که می دانید هر رودخانه و هر موقع از سال مناسب برای رفتینگ نیست. رفتینگ باید در روخانه ای که مواج و پر خروش باشد انجام شود و دیگر اینکه حداقل مسیر مناسب برای رفتینگ یعنی مسیری که طی کردن آن  یک ساعت باشد را درارا باشد و در ضمن خیلی رودخانه آرام و کم خروشی نباشد چون رفتینگ است و هیجانش و از طرف دیگر پر خروش و خطرناک نباشد یعنی جوری نباشد که شرایط از دست مربی خارج شود و جان افراد به خطر بیفتد.

همیشه قبل از سفر، سعی کنید باشگاه رفتینگ معتبر و حرفه ای را انتخاب کنید که مربیان کار ازموده داشته باشند و رودخانه و مسیرش را بلد باشند تا هنگام رفتینگ غافلگیر نشوید. برای آشنایی با و سایلی که برای انجام رفتینگ نیاز دارید مقاله ای تحت عنوان لوازم و تجهیزات مورد نیاز رفتینگ نوشته ایم با خواندن این مقاله با اطلاعات کاملی به انجام این ورزش می پردازید.

مربی و یا متخصص رفتینگ باید چه نکاتی را رعایت کند؟

مربی تور رفتینگ

  • مربی تخصصی رفتینگ باید آگاه باشد که چه زمان، مکان و فصلی تور رفتینگ را اجرا کند، زیرا در همه آب‌های خروشان و همه فصل‌ها، برگزار کردن تور رفتینگ مناسب نیست و اصلا امکان پذیر نیست.
  • راهنمای رفتینگ باید بتواند رفتار آب را پیشبینی کند و بر اساس آن تصمیم بگیرد پس باید بسیار با تجربه باشد و اصطلاحا رودخانه و مسیرش را بلد باشد.
  • مسیرها را بشناسد تا بتواند از خطرات احتمالی جلوگیری کند و غافلگیر نشود.
  • کارت مربیگری رفتینگ داشته باشد
  • بیمه نامه داشته باشند
  • مجوز فعالیت رفتینگ از اداره ورزش و جوانان آن منطقه را کسب کرده باشد.

پس دوستان ضروری است قبل از ثبت نام در تور رفتینگ، حتما نسبت به دانش و مهارت راهنمای رفتینگ و باشگاه برگزار کننده رفتینگ، اطمینان حاصل کنید. در سفر رفتینگ باید احتیاط را رعایت کرد تا هنگام سفر خیالتان راحت باشد. توصیه ما به شما اینست که حتما در تورهای باشگاه معتبر رفتینگ که مربیان و راهنمای متخصص دارند شرکت کنید.

 درجه سختی رودخانه مناسب رفتینگ را از کجا بفهمیم؟

برای رفتینگ در رودخانه‌ها ابتدا باید درجه سختی رودخانه را بررسی کرد. درجه سختی و نوع موج رودخانه‌ها در ۶ دسته یا سطح قرار می‌گیرند:

  • درجه سختی 1 : مسیر رودخانه هموار است، آب به طور معمول و منظم جریان دارد و امواج نیز منظم است. سطح ریسک پایین است
  • درجه سختی 2 : مسیر رودخانه باز است؛ اما امواج به طور نامنظم در آن جریان دارند. امواج آرام هستند و موانع پرش کوچک و بی خطر هستند.
  • درجه سختی3:  به رفتینگ توریستی هم معروف است و برای قایقران‌ها و طبیعت‌گردهای حرفه‌ای مناسب است سطح هیجان بالا و ریسک متوسطی دارد. برای عبور از موجها کمی تکنیک و مهارت لازم است.
  •  درجه سختی 4  و 5:  فقط برای قهرمان‌های قایقرانی و ماجراجویان مناسب است این سطح در رودخانه‌های وحشی انجام می شود، قایقرانهای حرفه‌ای و ماجراجوهای نترس این رودخانه ها را انتخاب می کنند و به افراد معمولی اصلا توصیه نمی‌شود.
  • درجه سختی6:  عبور از اینگونه رودخانه ها معمولا ممکن نیست و دارای ریسک بالایی دارد؛ رودخانه با درجه سختی 6 حتی افراد حرفه‌ای را دچار چالش می‌کند و خطر مرگ و قطع عضو برای آنها دارد. امواج  بسیار بلند هستند و صخره‌ها و موانع عظیمی بر سر راه قرار دارند.

آیا رفتینگ برای کودکان و افراد مسن مناسب است و خطری ندارد؟

رفتینگ کودکان

این سوالی است که معمولا افراد می پرسند و چون اکثرا خانوادگی به تفریح کنار رودخانه می ایند و دوست دارند همه با هم این تفریح هیجان انگیز را انجام دهند باید در جواب این سوال گفت اگر درجه سختی رودخانه در سطح یک و یا دو باشد و باشگاه رفتینگ معتبری را انتخاب کرده باشید اصلا نگران نباشید و کودکان شما و افراد مسن هم می توانند از قایق سواری  و هیجانات رفتینگ لذت ببرند.  وقتی درجه سختی رودخانه یک و یا در سطح دو باشد باید بگوییم که رودخانه ارام تقریبا بدون هیچ ریسکی و موانع پرش ایمن و مطمن هستند و البته که مربی هیجانات لازم را ایجاد کرده و بسیار به شما خوش می گذرد.

نکات ایمنی لازم برای انجام رفتینگ کدام است؟

قبل از سوار شدن به قایق تجهیزات و لوازم لازم و  ضروری را باشگاه رفتینگ در اختیار شما قرار می دهد و تمامی آموزشات لازم را مربی به همه کسانی که قرار است سر نشینان قایق شوند یاد می دهد پس حتما موارد گفته شده را به دقت گوش دهید و نکاتی را هم که در ادامه ذکر میکنیم را رعایت کنید تا سفری خاطره انگیز و پر هیجان داشته باشید.

  • همکاری کردن و توجه به راهنمایی‌های که مربی می کند.
  • پاروزنی با‌هم و هماهنگ داشته باشید.
  • مشخص کردن جایگاه مناسب برای خود
  • محکم گرفتن سر تی شکل پارو
  • محافظت از بدن
  • بهتر است که از لباس‌های نخی استفاده نکنید.
  • به همراه داشتن آب و خوراکی مختصر برای کودکان چون مسیر رفتینگ شاید چند ساعت بطول بیانجامد.
  • موبایل و وسایل الکترونیک همراه خود نیاورید بعلت هیجانات مسیر شاید از دستتان به داخل آب بیفتد.
  • محافظت از پوست در آفتاب
  • برای چند ساعت از موبایل خود استفاده نکنید و فقط از مسیر لذت ببرید.
  • لباستان را با توجه به فصلی که برای قایقرانی انتحاب کرده اید بپوشید.
  • اگر در آب افتادید سر خودتان را بالا نگه دارید  و البته نگران نباشید چون یک مربی رفتینگ حرفه ای همراه شماست.

نکات مربوط به تور رفتینگ

توررفتینگ با توجه به اینکه چه زمانی را برای سفرتان در نظر گرفته‌اید می‌تواند متفاوت باشد. تورهای رفتینگ چند روزه و یک روزه وجود دارد که می‌توانید در طی این مدت اردو بزنید و یا اگر دوست داشته باشید صرفا چند ساعتی به تفریح بپردازید. قایق سواری در آب‌ ممکن است ۳ الی ۴ ساعت طول بکشد. همچنین این امکان وجود دارد تا تورهای رفتینگ در رودخانه را به تنهایی یا همراه با ۲ الی ۳ نفر انجام دهید. رفتینگ آب‌های خروشان مثل زاینده رود یا ارمند، نیاز به کار گروهی دارد و بسته به اندازه قایق با ۸ تا ۱۲ نفر انجام می‎‌شود. توجه کنید که، بهترین زمان برای قایق سواری می‌تواند با توجه به مکان و شرایط رودخانه تغییر کند. برخی از تورهای رفتینگ در فصل بهار انجام می‌شوند به شما فرصتی می‌دهندتا هم از زیبایی بهاری اطراف مسیر رودخانه و هم از هوای بسیار خنک و دلپذیری بهاری لذت ببرید.

بهترین زمان برای رفتینگ زاینده رود (سامان، پل زمانخان، مارکده) فصل بهار و تا اواسط تابستان است.

بهترین رودخانه ایران برای رفتینگ کجاست؟

رفتینگ شهرکرد -رودخانه زاینده رود

اولین روخانه ای که در ایران برای قایقرانی و رفتینگ مورد تایید قرار گرفت رودخانه زاینده رود بود که  همانطور که می دانید سرچشمه رودخانه زاینده رود از کوههای زاگرس واقع در استان چهار محال و بختیاری است و این منطقه بهترین و پر طرفدارترین رودخانه برای رفتینگ است البته در آمل لرستان و خوزستان هم رفتینگ انجام می شود اما رفتینگ سامان و پل زمانخان شهرکرد چیز دیگری است از اقصی نقاط کشور عزیزمان برای انجام رفتینگ  به سامان و پل زمانخان و منطقه مارکده می ایند در این مناطق ویلا های مجهز و زیبا و همچنین سوئیت هایی هم تعبیه شده است که اگر تمایل داشتید بتوانید چند روزی را میهمان منطقه زاگرس بختیاری باشید.

برای رفتینگ زاینده رود کجا باید برویم؟

شهرکرد پایتخت استان چهارمحال بختیاری به‌دلیل کوهستانی بودن، دو رودخانه دایمی زاینده رود و ارمند را داراست که هر دوی این رودخانه ها محل مناسبی برای رفتینگ هستند. رودخانه زاینده رود از مسیرهای معروف و پرطرفدار برای رفتینگ می باشد. طبیعت زیبا و سرسبز مسیر این رودخانه و هوای تمیز وعالی هر بیننده‌ای را جذوب خود می‌ کند. برای رفتینگ در رودخانه زاینده‌رود باید به سامان  پل زمانخان و یا منطقه مارکده بروید که منطقه پل زمان خان و سامان معروف تر هستند. شهر سامان در ۲۲ کیلومتری شهرکردقرار دارد. و در حاشیه زاینده‌رود و یک منطقه توریستی با امکانات رفاهی کاملی است هم رستوران خوب و هم غذای محلی خوب در منطقه رفتینگ پل زمان خان و سامان شهرکرد وجود دارد.

درجه سختی رفتینگ رود خانه زاینده رود چند است؟

درجه سختی زاینده‌رود بین دو و سه است و در بعضی قسمت‌ها به چهار می‌رسد. اما نگران نباشید مربیان باشگاه رفتینگ زاگرس، به مسیر و محیط رودخانه تسلط و آشنایی کامل دارند و موقع انتخاب مسیر موارد زیادی را برای مسافران و ماجراجویان رفتینگ در نظر می گیرند اگر کودک و فرد مسن همراه شما باشد مسیری را انتخاب می کنند با درجه سختی یک و یا دو اگر همه جوان ورزشکار و کار بلد باشید درجه سه و یا چهار را برایتان انتخاب میکنند به مربیان باشگاه رفتینگ زاگرس اعتماد کنید چرا که هدف ما اینست که لحظاتی شاد خوش پر هیجان همراه با حفظ سلامتی برای شما بیافرینیم.

 رفتینگ در رودخانه زاینده رود دارای سه مسیر است:

  1. پل زمانخان تا پل چلوان، کوتاه‌ترین مسیر است که حدود سه کیلومتر را در مدت زمان ۳۰ دقیقه می‌توان طی کرد.
  2. بابا پیر احمد تا پل زمانخان، این مسیر حدود هشت کیلومتر و زمان پیمودن آن تقریبا یک ساعت و نیم است.
  3.  سودجان تا پل زمانخان، مسیر ۱۷ کیلومتری پیش رو است که حدود پنج ساعت برای پیمودن آن زمان لازم است.

بهترین فصل برای رفتینگ در ردوخانه زاینده رود چه موقع است؟

اگر بدنبال هیجان همراه با لمس هوای خنک هستید رفتیگ زاینده رود را در فصل بهار انتخاب کنید بهترین منطقه برای رفتینگ در رودخانه زاینده رود منطقه سامان و پل زمانخان است ابتدا آب ارام است و بعد تلاطم آب کم کم شروع می شود درجه سختی آب در اطراف پل زمانخان سه و یا حتی چهار می شود.

بهترین باشگاه رفتینگ در منطقه سامان و پل زمانخان شهرکرد

همانطور که قبلا گفته شد انتخاب یک باشگاه رفتینگ ایمن معتبر و مطمن مهمترین چیز قبل از انجام تور رفتینگ است. باشگاه رفتینگ زاگرس به مدیریت آقای عرب (09132820827) یکی از بهترین و معتبرترین باشگاه هایی است که هم تور رفتینگ در پل زمانخان و سامان برگزار میکند و هم در صورت تمایل برای شما اسکان آماده میکند.

خدمات باشگاه رفتینگ زاگرس سامان

  • سه تا چهار ساعت رفتینگ  و قایق سواری مجهز در سرچشمه زاینده رود
  • خدمات عکاسی در طول مسیر رفتینگ در رودخانه زاینده رود
  • در اختیار قرار دادن تجهیزات کامل رفتینگ، کلاه، جلیقه نجات و… به مسافران عزیز
  • تیم دارای سرپرست حرفه‌ای و راهنمای تخصصی و مربیان کار بلد (تمام مربیان رفتینگ ما آقا و خانم دارای کارت مربیگری هستند)
  • آموزش رایگان اصول رفتینگ توسط مربی حرفای و کار بلد به تک تک مسافران عزیز
  • شنا و آب‌بازی در بخش‌هایی از رودخانه تحت نظر مربی (مسافران به دلخواه خودشان می توانند این بخش را انجام دهند)
  • حمل و نقل مسافران کاملا رایگان است و هزینه ان با باشگاه می باشد
  • امکان تهیه و سرو غذا محلی و رستوران برای مسافران
  • امکان کرایه سوئیت و ویلا شیک برای مسافران

مطالب مرتبط:

مشاغل مرتبط:

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

معرفی مشاغل جدید

آخرین مقالات

فهرست