۶ دلیل سر و صدای کولر آبی و راه حل آن; صدای جیر جیر و تق تق

6 دلیل سر و صدای کولر آبی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بخواهید در روز های گرم تابستان در زیر باد خنک کولر استراحت کنید ولی سر و صدای آن شما را کلافه کرده باشد. در ادامه قصد داریم با هم به بررسی 6 دلیل اصلی سر و صدای کولر آبی بپردازیم. در صورتی که مشکل کولر شما رفع نشد می توانید این کار را به یک متخصص بسپارید.

در این مقاله موارد زیر را بررسی می کنیم:

  1. خشک بودن یاتاقان ها علت صدای بلند کولر آبی
  2. خرابی یاتاقان ها علت صدای جیر جیر کولر آبی
  3. خرابی تسمه پروانه علت صدای بد کولر آبی
  4. شل شدن پولی ها علت صدای بلند کولر آبی
  5. خوردگی بوشن دینام کولر علت صدای زیاد کولر آبی
  6. تاب برداشتن پروانه علت صدای تق تق کولر آبی

1. خشک بودن یاتاقان ها علت صدای بلند کولر آبی

رایج ترین پاسخ به سوال “علت صدای کولر آبی” خشک شدن یاتاقان ها است. یاتاقان قطعه ای مکانیکی است که پایه های پروانه درون آن قرار دارند و محل اتصال پروانه ها به یکدیگر است. یاتاقان دارای بلبرینگ است. از این رو هر چند وقت یکبار نیاز به روغن کاری دارد. در صورت بی توجهی به این مورد ممکن است کار کردن کولر آبی متوقف شود و مشکلات جدی از جمله لزوم تعویض پروانه ها به بار بیاورد.

خشک بودن یاتاقان دلیل سر و صدای کولر آبی

2. خرابی یاتاقان ها علت صدای جیر جیر کولر آبی

در صورت خراب شدن یاتاقان و ایجاد مشکل برای بلبرینگ ها صدای نامطلوبی از کولر شنیده می شود. اگر صدای جیر جیر می شنوید دیگر مشکل با روغن کاری حل نمی شود و احتمالا زمان تعویض یاتاقان ها فرا رسیده. فرسودگی و ضربه ی شدید از جمله علل خرابی یاتاقان ها است.

خرابی یاتاقان دلیل سر و صدای کولر آبی

3. خرابی تسمه پروانه علت صدای بد کولر آبی

یکی از مهمترین اجزای کولر تسمه آن است که نیروی محرکه را از موتور به پروانه ها منتقل می کند.
بسته به میزانی که از کولر استفاده می کنید تسمه فرسوده می شود، نخ های آن بیرون زده و به اصطلاح ریش ریش می شود. در این حالت نخ های بیرون زده از تسمه در حال چرخش به اطراف برخورد می کند و باعث ایجاد صدای بد در کولر آبی می شود. نحوه تنظیم و تعویض تسمه کولر آبی را در مقاله ای دیگر به طور کامل توضیح داده ایم.

4. شل شدن پولی ها علت صدای بلند کولر آبی

پولی یا همان فولی ها محل قرار گیری تسمه در قسمت موتور و پروانه ها است. معمولا پولی ها در اثر کار زیاد شل شده یا ترک می خورند و صدای بلندی در کولر آبی ایجاد می کنند. توصیه می شود هنگام سرویس کولر آبی خود پولی ها را هم بررسی کنید و در صورت مشاهده ی ترک خوردگی جهت تعویض پولی اقدام کنید.

5. خوردگی بوشن دینام کولر علت صدای زیاد کولر آبی

بوشن قطعه ای است پشت پولی موتور که میله متحرک موتور از درون آن رد می شود.گاها بوشن ها به دلیل بیش از حد سفت بودن تسمه یا ضعیف شدن موتور و یا رطوبت زیاد خورده یا خراب می شود و باعث ایجاد صدای زیاد در کولر آبی می شود.
می توانید این کار را به یک تعمیرکار کولر آبی بسپارید. اما اگر تخصص کافی را دارید بوشن ها را بررسی و تعویض کنید. به یاد داشته باشید که باید علت خوردگی را پیدا کنید و آن را رفع کنید در غیر اینصورت و بعد از تعویض بوشن ها باز دوباره خورده می شوند.

6. تاب برداشتن پروانه علت صدای تق تق کولر آبی

وظیفه پروانه کولر آبی هدایت هوای خنک به درون کانال کولر است که معمولا بعد از مدتی کار کردن تاب بر می دارند. اگر صدای تق تق از کولر آبی می شنوید احتمالا پروانه ها تاب برداشتند. معمولا با تعمیر نتیجه ی مطلوب حاصل نمی گردد و به ناچار باید محور یا پروانه را تعویض کنید.

تاب برداشتن پروانه علت صدای تق تق کولر آبی

علل اصلی تاب برداشتن پروانه کولر

  • خراب بودن یاتاقان ها
  • خرابی پولی ها
  • تراز نبودن کولر
  • کم کیفیت بودن محور
  • ضعیف بودن محور نسبت به موتور

سخن پایانی

در این مقاله با 6 دلیل اصلی سر و صدای کولر های آبی و راه حل های آن آشنا شدیم. اگر فکر می کنید که انجام این کار نیاز به یک فرد متخصص دارد و از توان شما خارج است می توانید با تعمیرکاران کولر آبی تماس بگیرید تا مشکل شما را در کوتاه ترین زمان حل کنند.

 

مطالب مرتبط:

مشاغل مرتبط:

نتیجه‌ای پیدا نشد.

نظر شما چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

معرفی مشاغل جدید

آخرین مقالات

فهرست